کد خبر: ۱۴۰۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
گروه استان‌ها ـ طرح محدودیت فعالیت مشاغل غیرضروری در حالی از ۲۰ آبان‌ماه اجرا شده است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. برخی اجرای این این طرح را در قطع زنجیره کرونا اثرگذار دانسته اما برخی این تصمیم‌ را کارساز ندانسته و خواهان تعطیلی کامل هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، ستاد ملی مبارزه با کرونا پس از آن که آمار فوتی‌های کرونا در کشور روزانه از مرز 400 نفر گذشت و 89 شهرستان در وضعیت بحرانی قرار گرفت برای قطع زنجیره کرونا، کاهش مبتلایان و فوتی‌ها محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تری برای برخی مشاغل در نظر گرفت.

رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح آخرین تصمیم این ستاد گفته است: از 20 آبان‌ماه تا 20 آذرماه از ساعت 18 همه مراکز به جز مراکز ضروری تعطیل خواهند بود. مراکز ضروری شامل مراکز درمانی، داروخانه‌‌ها، مراکز امداد و نجات، آتش نشانی، آمبولانس‌‌ها و سرویس‌‌های ارائه دهنده خدمات عمومی به مردم مانند آب و برق و تلفن و مراکز ارائه دهنده مواد غذایی مانند سوپرمارکت‌‌ها و فروشگاه‌‌های زنجیره‌‌ای هستند.

برخی کاربران فضای مجازی این تصمیم ستاد مقابله با کرونا را دستمایه طنز قرار داده‌اند و پرسیده‌اند کرونا از ساعت 6 عصر به بعد میاد؟!

یکی از شهروندان می‌گوید: این تصمیم از این لحاظ که مردم به دلیل تعطیلی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها از ساعت 6 به بعد کمتر به خیابان می‌آیند و در خانه می‌نشینن خوب است ولی از طرف دیگر این باعث می‌شود که در ساعات دیگر خیابان‌ها و فروشگاه‌ها شلوغ‌تر باشد و حجم ازدحام جمعیت در ساعات دیگر روز زیادتر شده و این خودش خیلی خطرناک است.

یکی از شهروندان که موافق این طرح است می‌گوید: معمولا از ساعت 5 عصر به بعد ادرات و شرکت‌ها تعطیل هستند و در این ساعات جمعیت زیادی برای خرید به بازار و پاساژ می‌روند و برای جلوگیری از انتشار ویروس تصمیم خوبی گرفته شده و از مغازه‌دارهایی که این موضوع را رعایت میکنن باید تشکر کرد

یکی دیگر از شهروندان در پاسخ به سوال ما درمورد اثرگذار بودن یا نبودن این طرح می‌گوید: چون از تردد غیرضروری مردم در آن ساعات جلوگیری می‌شود حتما اثرگذار است.

یکی دیگر از شهروندان در واکنش به این موضوع می‌گوید: تعطیلی کله گنجشکی درد را دوا نمی‌کند مگر ویروس کرونا فقط از ساعت 6 شروع به فعالیت می‌کند که این تعطیلی نصف و نیمه بخواهد کارساز باشد. بهتر است که مثل ایام عید کل کشور را دو هفته تعطیل کنند.

یکی از شهروندان می‌گوید: کاش به جای این تعطیلی چند ساعته دولت از نظر مالی و معیشتی می‌توانست مردم و اصناف را تامین کند و دو هفته کل کشور را تعطیل می‌کردند تا این بیماری کمتر شود.

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: درست است که مغازه‌‌ها از ساعت 6 عصر به بعد تعطیل شده و رفت‌و آمد مردم در خیابان کمتر شده ولی در این شب‌های طولانی زمستان همین تعطیلی مشاغل باعث شده که مهمانی‌های و دورهمی‌ها بیشتر شود کاش یک فرهنگ سازی درست می‌کردند که این تعطیلی برای نشستن مردم در خانه‌هایشان است نه برای مهمانی و دورهمی.

یکی از کاسبان که از این تعطیلی ناراضی است می‌گوید: ما را به اسم مشاغل غیرضروی مجبور می‌کنند که از 6 عصر به بعد کاسبیمان را تعطیل کنیم ولی کاری به این همه عمل زیبایی و غیرضروری که در بیمارستان‌ها انجام می‌شود ندارند.

یکی از مغازه‌داران می‌گوید: قبل از این مصوبه ما دو شیفت کار می‌کردیم ولی الان مجبوریم یکسره از ساعت 9 صبح تا 6 عصر کار کنیم. مگر فقط مشاغل ما خطرآفرین است مردم که فقط برای خرید از ما به خیابان نمی‌آمدند وقتی یک سری مشاغل منعی برای تعطیلی ندارند مردم 6 عصر به بعد در همان جاها ازدحام می‌کنند.

یکی دیگر از کاسبان می‌گوید: من و مغازه‌هایی که در یک راستا هستیم این طرح را رعایت می‌کنیم و از ساعت 6 عصر کرکره مغازمان را پایین می‌کشیم اما خودمان در مسیر بازگشت به خانه می‌بینیم که برخی مغازه‌دارها رعایت نمی‌کنند و همچنان در حال فعالیت هستند.

وی می‌افزاید: اگر دستور اجرای طرحی داده می شود باید نظارت کامل بر اجرای آن باشد و با متخلفان برخورد شود یا از کاسبانی که رعایت می‌کنند قدردانی کنند تا با اجرای این طرح فقط کسانی که رعایت می‌کنند نقره داغ نشوند.

مسئول یکی از فست‌فودهای شیراز می‌گوید: مشاغلی مثل فست‌فودها با این طرح علنا به صورت کامل تعطیل شده‌اند چون ساعات کار ما همیشه از ساعت 6 عصر به بعد بوده ولی الان که مجبوریم همان ساعات هم تعطیل کنیم و حتی اجازه کار به صورت بیرون بر هم نداریم.

گزارش از ثریا ستاری

انتهای پیام/422/ش

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار